Biltester Och Guider | Carup.Se

0

 Bilen byggdes pÃ¥ uppdrag av Saab av det svenska bilbyggargeniet Leif Mellberg, pÃ¥ bara tre mÃ¥nader. Den har en extremt hög finish och full krocksäkerhet. Mekaniken baserades pÃ¥ en Saab 900 Turbo 16, men turbomotorn var trimmad till 285 hästkrafter. Kompressionen reducerades till 7,2:1 för att kunna öka det maximala laddtrycket till 1,1 bar. Det innebar att bilen klarade 0-100 km/h pÃ¥ endast 5,7 sekunder, vilket var fullt i klass med dÃ¥tidens snabbaste sportbilar.

 Inredningen var ocksÃ¥ toppmodern och hade stolar som kommer frÃ¥n Chevrolet Corvette klädda i buffelskinn. Bältessträckare var en säkerhetsfiness som inte ens fanns hos produktionsbilarna. Instrumenteringen hade en ny finess kallad Black Panel, lÃ¥nad frÃ¥n flyget. Det innebar att allt kunde släckas ner i mörker utom hastighetsmätaren.

 Ã„n idag känns formen modern, och 1989 var den sÃ¥ sensationell att bilen fick vara med i filmen ”Tillbaka till Framtiden II” med Michael J Fox. När Marty McFly tar sig till 2015 med en DeLorean sÃ¥ stÃ¥r en Saab EV-1 parkerad pÃ¥ gatan. Med tanke pÃ¥ att bilen byggdes 1985 var den minst 30 Ã¥r före sin tid. Den som vill ta en tur till framtiden kan idag beskÃ¥da Saab EV-1 pÃ¥ Saab Museum i Trollhättan.

 Allra första recensionen av Volvos nya flaggskepp EX90 har nu publicerats. Volvo bjöd journalister frÃ¥n hela världen till lyxiga Newport Beach i Kalifornien. Men bilen var inte helt klar, enligt första provkörningen.

 Volvo har bjudit bÃ¥de svenska och utländska journalister till fashionabla badorten Newport Beach i Kalifornien. Till skillnad frÃ¥n de flesta andra tidningar deklarerar amerikanska tekniksajten Ars Technica tydligt och transparent längst upp i artikeln att Volvo har betalat för deras resa. ”Volvo tillhandahöll flyg frÃ¥n Washington till Orange County och boende sÃ¥ att Ars kunde köra EX90”, uppger tidningen. Testet togs dock ner efter knappt ett dygn dÃ¥ medier skrivit pÃ¥ ett avtal om att ännu inte publicera det. SÃ¥ troligen hade Ars Technica varit lite snabba i vändningarna, men det kan läsas i sin helhet via Google.

 Volvo EX90 är företagets dyraste bil nÃ¥gonsin med ett startpris pÃ¥ 997 000 kronor. Det handlar om en helt elektrisk bil som gÃ¥r att fÃ¥ med sex eller sju sittplatser. Den fyrhjulsdrivna versionen har 408 hästkrafter eller 517 hästkrafter i Performance-version. Designen pÃ¥minner starkt om gamla XC90, Ã¥tminstone i profil. En Lidarsensor pÃ¥ taket för tankarna till en Londontaxi, enligt Ars Technica som ändÃ¥ gillade de proportionerliga formerna.

 – De adaptiva luftfjädrarna gjorde mycket för att dölja denna SUV:s avsevärda tjänstevikt. Och Ã¥kkvaliteten var särskilt bra, särskilt vid motorvägshastigheter. Nackdelen var att karosskontroll över lÃ¥ghastighetshinder som gropar, vägbyggnadsplÃ¥tar och sÃ¥ vidare inte var sÃ¥ bra. Rörelser frÃ¥n sida till sida skulle kunna kontrolleras bättre för att stoppa sätesstöden frÃ¥n att utföra slag pÃ¥ dina njurar, skriver Ars Technica.

 – Den första biten av gaspÃ¥draget ger mycket vridmoment till hjulen, och om du har passagerare med pÃ¥ resan kommer deras bakhuvud att lära känna nackstöden ganska intimt.

 Det märks dock att bilen inte är helt färdig. Den kommer utan 10 funktioner till de första köparna efter stora problem med IT-utvecklingen, och det är inte den färdiga bilen som testades i Kalifornien.

 – Som det tyvärr blivit alltför vanligt vid första körningar är de EX90 vi testade inte riktigt slutprodukten. Det är ett mycket avancerat fordon, med de senaste och mest kraftfulla bildatorerna frÃ¥n Nvidia och Qualcomm som styr allt frÃ¥n fordonssäkerhet till infotainment, uppger Ars Technica.

 Bland annat har Volvo stängt av Apple Car Play, lidar och flera förarassistanssystem. Bilen klarar inte heller dubbelriktad laddning i dagsläget. Men tyvärr hade Ars Technica dessutom fÃ¥tt ett mÃ¥ndagsexemplar av EX90 där bilens datorer strulade, trots inaktiverade funktioner.

 – Medan vissa funktioner saknades i EX90, fungerade andra helt enkelt inte korrekt, Ã¥tminstone inte pÃ¥ vÃ¥r testbil. Volvo har gÃ¥tt över till en telefonnyckel för EX90, som använder ultrabredband (som Apples AirTags) för att upptäcka närheten till sin ägare (det finns ocksÃ¥ ett NFC-kort som backup). Tyvärr hade vÃ¥r EX90 problem med att upptäcka närvaron av telefonen och vägrade vid ett tillfälle att starta, vilket krävde att en tekniker bröt ut en bärbar dator för att ge den instruktioner, skriver Ars Technica.

 De rapporterar ocksÃ¥ om ”gremlins” i elektroniken när det gäller körassistenten, de kapacitiva sensorerna pÃ¥ ratten och vid ett tillfälle tror de att luftfjädringen fick bilen att doppa nosen vid ett trafikljus. Men kanske handlade det om ett mÃ¥ndagsexemplar, dÃ¥ andra journalister verkade ha fÃ¥tt testbilar som fungerade bättre.

 Ska man tro Ars Technica blir Polestar 3 den kanske värsta konkurrenten till Volvo EX90. BÃ¥da bilarna bygger pÃ¥ samma tekniska plattform som kallas SPA2. Den tredje sätesraden är dock väldigt trÃ¥ng. Den som inte behöver sju platser bör överväga Polestar 3, som är mycket roligare att köra och Ã¥tskilligt billigare, enligt den som provkörde.

 Trots sänkt ränta – svenska nybilsregistreringen kollapsade i augusti. Marknaden föll ihop med 20 procent. Elbilarna föll ännu mer: Minus 31 procent. Storsäljaren VW ID.4 tappade 73 procent.

 Nybilsmarknaden visar ett oroväckande ras i augusti och nu är det tufft för mÃ¥nga i den svenska bilbranschen. Bara 19 036 nya bilar registrerades, ett ras med 20 procent. Elbilarna hade det ännu motigare och var tredje ny elbil försvann jämfört med förra Ã¥ret.

 Trots sänkt ränta och priskrig pÃ¥ elbilar har rusningen till bilhallarna uteblivit. Och nu är bidrag frÃ¥n regeringen avgörande om man ska tro branschorganisationen Mobility Sweden.

 – NedgÃ¥ngen för samtliga fordonsslag har negativ pÃ¥verkan pÃ¥ flottans förnyelse och gör det svÃ¥rare att nÃ¥ klimatmÃ¥len. Regeringens budget blir avgörande för att vända trenden, säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.

 Den överlägset mest nyregistrerade nybilen blev Tesla Model Y, som var dubbelt sÃ¥ populär som tvÃ¥an Volvo XC60. BÃ¥da modellerna tappade dock mot förra Ã¥ret. En av fÃ¥ vinnare är nya trean Volvo V60 som ökade med 29 procent. Tidigare bästsäljaren Volkswagen ID.4 tappade 73 procent i augusti.

Motornyheter

 Enligt uppgifter förlorar Ford 340 000 kronor pÃ¥ varje producerad elbil. För att hänga med i den internationella utvecklingen och konkurrensen mÃ¥ste den trenden räddas och dÃ¥ tror företagsledningen att australiensaren Willing är rätt man.

 Han har levt nästan hela sitt liv inom koncernen. Todd Willing läste industriell design i Melbourne och gjorde sin praktik hos Ford. Efter examen fick han arbete 2003 och har varit en trogen medarbetare sedan dess.

 Han har varit designchef pÃ¥ flera internationella marknader. Men även designat framgÃ¥ngsrika modeller som Mondeo 2007, Fiesta 2009 och Focus 2010, innan han gav sig i kast med sitt stora mästerverk.

 När Ford GT kom 2017 slog den världen med häpnad. Designen var utmärkande elegant med mjuka och skarpa linjer pÃ¥ en och samma gÃ¥ng. Det var ett perfekt hantverk mellan design och utmärkta aerodynamiska kvaliteter.

 Efter den framgÃ¥ngen fick Todd Willing ansvar för designen hos Fords lastbilar och stadsjeepar. Ett arbete som haft fram tills nu när han tillträder den nya tjänsten som designchef för hela koncernen, efter den avgÃ¥ende Anthony Lo. Ford brottas med stora problem pÃ¥ elbilssidan. Där en av de stora utmaningarna blir att försöka fÃ¥ deras nya program lönsamt.

 Här kommer guiden som hjälper dig när du ska köpa en begagnad Ford Focus. Modellen är en bil med bra utrymmen och gÃ¥r att fÃ¥ tag pÃ¥ för ett överkomligt pris. Men precis som vid de flesta begagnatköpen finns det en del saker du bör veta innan som vi nu ska ta en närmare titt pÃ¥.

 Ford Focus har varit en storsäljare sedan den lanserades 1998. Den utsÃ¥gs till Ã¥rets bil när modellen var ny. Bilen tillhör samma klass som Volkswagen Golf och den tredje generationen vi ska ta en närmare titt pÃ¥ nu tillverkades mellan 2011 och 2018. Bilen finns i stort utbud i Sverige och just denna generation av Focus matchar Golf i flera aspekter.

 Ford Focus tredje generation kom med flera uppdateringar jämfört frÃ¥n tidigare. Bilen hade bland annat uppvärmd vindruta, lättmetallfälgar, blÃ¥tandshandsfree och luftkonditionering. Bilen kom med flera utrustningsnivÃ¥er, däribland Zetec, Edge och Titanium som var den med mest utrustning.

 De mÃ¥nga uppskattar mest med Focus är dess körning och styrning. Komfortmässigt är den okej även om den inte riktigt hÃ¥ller samma nivÃ¥ som Golf. Vid längre körsträckor fungerar Focus perfekt dÃ¥ stolarna är relativt sköna. NÃ¥got som kan störa dock är att bagageutrymmet inte är jättestort.

 En sak som kan vara relativt irriterande med Focus är sikten. Den kan störas lätt av tjocka stolpar som skymmer sikten snett framÃ¥t. Utrymmet i baksätet fungerar fint med tvÃ¥ passagerare, men ifall en tredje ska in kan det bli rätt trÃ¥ngt.

 När det kommer till motorer har Focus ett brett utbud. Den motor som är vanligast är den mindre trecylindriga Ecoboost pÃ¥ 125 hästkrafter. Den fick stor kritik av motorexperten Eric Berg frÃ¥n Youtubekanalen “I Do Cars” när han plockade isär den. Enligt honom är den konstruerad pÃ¥ ett väldigt dumt sätt som enbart kommer skada den i längden.

 För de som letar efter mer effekt kan en 1,5-liters fyra passa bättre, men dÃ¥ kommer förbrukningen stiga. Det finns även dieselalternativ där 1,5 105 Econetic är väldigt snÃ¥l. Dessutom finns en 2.0 TDCi 150 som diesel. Även sportigare-modeller finns som kommer med 250 hk. Allra snabbast är RS-modellen med turbomotor pÃ¥ 350 hk.

 Ford Focus är varken sämre eller bättre än de flesta bilarna när det kommer till problem. NÃ¥gra saker du bör se upp för är dock bland annat Powershift automatlÃ¥dan som är väldigt känslig vid oljebyten sÃ¥ se till att den inte är ryckig eller skakig vid växlingar.

 Exemplar som är byggda mellan 2012 och 2013 med en 1,0-liters Ecoboost har länge varit kända för att lida av läckande kylarvätska, som kan leda till motorfel. Även bilar med manuell växellÃ¥da kan fÃ¥ kopplingsproblem, sÃ¥ det är extra viktigt att kolla att växlarna gÃ¥r i ordentligt och att kopplingen inte slirar.

 Ford Focus är ett relativt billigt inköp. Dessutom är ägandekostnaderna lÃ¥ga. Om du väljer 1,0 Ecoboost-modellen kommer de att bli ännu billigare. Skatten eller försäkringen kommer inte heller att kräva särskilt mycket pengar.

 Koenigsegg satte nyligen ett uppmärksammat banrekord pÃ¥ Laguna Seca i Kalifornien. Rekordet blev dock kortlivat. Men det krävdes en extrem hyperbil med centralt placerad förare för att slÃ¥ Koenigsegg med bara 11 hundradelar.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(30)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top